Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


måndag 6 april 2009

Därför mår jag bra!

Jag yogar, leder gruppträning och springer, för jag mår bara bäst av det!!!
För mig är träningen ett behov, en ren njutning. Jag mår som en prinsessa både under och efter mitt träningspass. En orsak till detta heter endorfiner. Endorfiner är kroppens egna morfiner.
En annan orsak är även den kreativitet som jag upplever under t ex ett löppass. Problem som före träningen verkat svårlösta, finner jag en enkel smidig lösning på, medans jag springer. Tokbra:-)
Forskare har även kunnat visa att hjärnans aktivitet under löpning påverkas på ungefär samma sätt som vid meditation och vissa former av berusning... Den vänstra hjärnhalvan praktiskt taget avsomnar, medan den högra, kreativa halvan blir desto livligare. Det är detta tillstånd de flesta konstnärer - skrivande, målande eller musikskapande - söker för att nå en större kreativitet.

Inte konstigt att man då mår toppen efter en runda!

Med värme
Anna

Inga kommentarer: