Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


söndag 16 augusti 2009

Vad är sesshin?

Det är ett japanskt ord som betyder att samla sitt inre.

Livet bjuder oss på en del saker vi inte gillar eller rår på. (Det hände mig idag!) När man går in i en sesshin (brukar vara under ett par dagar... jag testar en halv dag...) får man en möjlighet att ta del av något man inte gillar utan att uppröras av det. (Och omvänt förstås, att man ej skall bli helt till sig om det händer något som faller en i smaken.
Jag har halva denna dag försökt samla mitt inre. För att göra det har jag försökt kliva rakt in i saker - rakt in i verkligheten. Jag har sett till att vara i varje ögonblick - ej dra mig undan, ej skjuta undan utan att verkligen vara i NUET och leva fullt ut.
Tex när jag åt middag nu ikväll, handlade det om så mycket mer än att tugga och svälja. Innan jag började äta, stannade jag upp och reflekterade över det faktum att jag inte äter bara för att hålla mig vid liv. Undertiden som jag åt försökte jag stanna upp om och om och om igen för att känna smaker, konsistens och färgen på maten. Jag försökte verkligen att äta och njuta helhjärtat.
Ofta så njuter jag av fåglarnas sång, medan jag idag satte för händerna för öronen när tåget dånade förbi...Hmmm... Det var då jag bestämde mig för att ej bjuda motstånd mot det som jag upplever - inte mot maten, arbetet, barnen, ljuden, solen, molnen, regnet och det som hände idag så plötsligt!
Under en sesshin behöver man nämligen ej göra något åt regnet, barnen, solen, ljuden eller det som så plötsligt händer.
Det man gör istället är att man verkligen försöker släppa taget om sina strävanden att anpassa saker och ting så att det passar ens preferenser, behov och begär. Så det enda jag gjort halva denna dag är att uppfatta och uppmärksamma och förbli närvarande hos det som sker. Detta gav mig en dyrbar möjlighet att leva - fri från mitt småaktiga jag. Tuff dag!

Med värme och kärlek
Anna

Inga kommentarer: