Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


söndag 13 maj 2012

Mitt varv 2012

Vaknar tidigt på lördagen och äter stor härlig frukost med älsklingen redan 6.30 hemma i huset i Limhamn. Äggmacka med kaviar, youghurt och godaste mûslin, juice och kaffe såklart. Ingen gröt i år... testar lite nytt. Avfärd från ett blåsigt och regnigt Malmö strax innan 08.00. Vädret känns sådär, men efter ha följt både klart.se och yr.no visar det sig att vinden skall lägga sig och solen skall titta fram precis efter start ca 14.00 i GBG. Håller tummarna för det!
Framme i GBG och checkar in på Hotell Elit mitt i centrala GBG. Möter upp min älskade storasyster och hennes man Mikael som i år gör sin GBG debut tillsammans med älsklingen. Bara det är ju så spännande. Vi äter våra pastaluncher och babblar loss så som vi alltid gör när vi ses (eg ses vi på tok för sällan enligt mig). Allt är så mysigt och alla är supertaggade. Killarna siktar på under 2 h och jag på 1.38.00, men tror eg inte på den tiden... eftersom det känts så segt på mina längre rundor. Men men mitt "tid-km-band" är gjort efter 1.38.00 så på med det! Och iväg mot nummerlappsutdelningen.

Sen går det fort... ca 40 min innan start kommer vi fram till startområdet och överallt så står det KOM I TID för det är 62.000 löpare i år!!! Hmmm... är 40 minuter KOM I TID!!!??? Nej det är det ju inte.... så jag blir lite stressad. Man alla andra har nog just kommit i tid för det går fort och vi får våra nummerlappar och jag köper ett nytt vätskebälte. Jag har nämligen i år bestämt mig för att hålla höger heeeela loppet och inte dricka på stationerna. Tycker alltid att jag kommer ur takt på grund av trängsel vid vätskan och jag gillar att bara ligga och nöta på i min takt. Så i år vill jag springa med min egen vätska, testar något nytt som sagt. 1 vatten och 2 sportdryck.
Byter skor och strumpor (vill alltid ha nya torra strumpor just innan start) och sätter på nummerlappen. 13.30.00 går starten för Eliten. Och det är 13 minuter till min start. En sista vända till Baja Majorna. 13.43.00 Off we goooo!!! Och det går bra. benen springer själv och det är härligt. Jag njuter av varenda steg. Vi 5 km 22.13 ligger ca 2 minuter före min beräknade tid och nu är det nerför i ca 1 km och sedan 10 km slätt. Vid 10 km 44.36,  jag trummar på. Solen tittar fram, fullt med folk som hejar och Göteborg bjuder på en folkfest. Jag springer lätt och känner verkligen livet i mig! 15 km 1.07.23 och jag fattar att jag kommer att klara detta. Jag kommer dessutom ha en möjlighet att klara 1.36.00. Wow lycka och energiboost! Nu Aveny och där är det FEST! Jösses vad folk och vilken go stämning. Tack alla som stod och hejade på oss löpare och tack för alla komplimanger på kjolen;-)! Sist 3 km är tunga, men jag har mitt mantra i huvudet "För syrran in i framtiden"!!! Och jag kör 100%. I mål på 1.35.28 och jag gråter av lycka! Kramar min älskade syster och vi gråter tillsammans.
Sedan får jag varma torra kläder av syrran, godaste skinkmackan med senap, MER, och en flaska med Resorb. Wow vilken syster jag har! Tack älskade Mia, jag klarade det! Och jag sprang för dig! 2013 gör vi det tillsammans. Mitt hjärta är ditt!

Vi sätter oss ner och njuter av solen och snackar om loppet och löparglädjen. Vi får in mellantider för grabbarna och det går BRA. De ligger till och med lite före sin beräknade tid. Wow!

Anna Nysted min gamla klasskompis från Umeå dyker upp och vi pratar och bjuder henne på mat och plåster. Läs Annas upplevelse och hennes GBG var här!

Killarna är på G och så även Viktoria Mias kompis så vi springer för att heja in dem i mål! Älsklingen är först och kommer i mål på 1.57.51 och Micke ligger strax efter, i mål på 1.59.40. Vilka bedrifter! Vi är två mycket mycket stolta systrar!
Alla är vi nöjda och helt överens om att vi gör det igen. Göteborgsvarvet 2013 here we come!
Kvällen avslutas med vårt stammis hak Caleio där vi äter, dricker gott och pratar i mun på varandra till till tidig morgon. Skål!
Med spring i benen
Anna

Inga kommentarer: