Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


måndag 29 juli 2013

Träna på semestern

För mig är det nödvändigt att springa, träna funktionellstyrka samt yoga och någon gång då och då också köra skiten ur mig på semestern. Jag mår bra av det. Eller rättare sagt jag mår dåligt, riktigt dåligt om jag inte tränar.


Jag springer, tränar styrka eller yogar dock alltid på morgonen när övriga familjen sover. Jag tar då ingens tid. Och jag vet med mig att det blir inte av på eftermiddagen eller kvällen efter en lång och skön stranddag eller utflyktsdag. Jag är dock mycket medveten om att det inte blir samma kvalitet på morgonen på löppassen, men det gör inget! Ett missat pass ångrar jag alltid, ett genomfört har jag nog aldrig ångrat.


Nu när vi varit borta i Kroatien i 11 dagar så har jag vilat helt en dag. Alla dagar utom 2 har jag sprungit. Och då har jag sprungit ett distanspass på ca 10 km och två olika intervallpass. Ett i backe och ett 2*2 min, 2*1.30 min, 2*1 min och 2*30 sec. Totalt 10 min intervall. Lite lite men ok i 26 grader. De andra löppassen har varierar mellan 4-6 km. Yogar gör jag varje dag. Om jag inte yogar så känns det som om hela kroppen stannar av, saktar ner och går in i sparlåga. Det känns helt enkelt olustigt överallt i kroppen och sinnet mitt om jag inte rör på mig.


Dessutom kan man yoga precis överallt. Du behöver inga redskap bara din kropp och din andning. Jag yogar dessutom ofta utan matta på semestern. Springa ja det kan du också göra överallt du behöver bara ett par skor, din lust och mentala styrka. Och den funktionella styrketräningen kräver heller inger det är bara din kropp som fungerar som redskap. Så mitt råd är att inte göra det för komplicerat utan gört!!

Hur gör du på din semester?

Med värme
Anna

Inga kommentarer: