Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


tisdag 25 mars 2014

Träningstrender 2014

American College of Sports Medicine siade i december om Träningstrender 2014 – HIIT, Yoga, Personlig Träning med mera. Och hur ser det nu ut på gymmen?


American College of Sports Medicine (ACSM) kom tidigare under 2013 ut med resultatet av sin årliga undersökning för vilka trender som skulle styra träningsvärlden 2014.
På topp 10 hittar vi bland annat HIT-träning, träning med kroppen som redskap, funktionell träning, Personlig Träning + Personlig Träning i grupp och yoga. Alla dessa är träningsformer som kan utföras hemma och inte behöver ta så mycket tid i anspråk.

Träningsformerna som toppar trendlistan
1. Högintensiv intervallträning
2. Träning med egen kroppsvikt
3. Utbildning för professionella träningsexperter
4. Styrketräning
5. Konditionsträning och viktminskning
6. Personlig träning
7. Träningsprogram för äldre
8. Funktionell träning
9. Personlig träning i mindre grupper
10. Yoga

Källa: American College of Sports Medicine
 
I exempelvis USA och England är det vanligare än i Sverige att ha en egen PT, jag undrar vad det beror på?
En sak jag reflekterat över är att mångasäger att de inte vågar skaffa PT eftersom de inte är tillräckligt vältränade än, eller för att de inte vill träna på gym. Så alla ni som är Personliga Tränare måste alltså bli bättre på att förtydliga vad personlig träning innebär och vem det är till för.
  • Att HIIT ligger på första plats förvånar mig inte, det är en effektiv träningsmetod som ger bra resultat på kort tid. Min enda brasklapp är att våga vila och våga lågintensiv träning för att låta kroppen återhämta sig och minimera skadorisken.
  • Personlig Träning i grupp tror jag på och den kommer allt mer. Det kostar en del att anlita en PT och Personlig Träning i grupp ger dig fortfarande ett individuellt fokus men kostar inte lika mycket.
  • Yoga – hur glad är inte jag att det ligger där? Jag hoppas att det visar på att vi börjar ta oss mer tid för oss själva, inte att vi enbart vill bli vigare och kunna stå på händerna(hur asballt det än är!!)
Vilka träningstrender ser du inför 2015?
Anna

Inga kommentarer: