Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


onsdag 19 mars 2014

Yin - min syster

Ja så känns det. Yin Yoga är som min älskade stora syster. Hon finns alltid där och tar om hand, lugnar och stärkr mig när jag ber om det och även när jag inte ber om det...

Yin och Yang kompletterar varandra. Yin är passiv, stilla och lugn. Yang är aktiv, energisk och rörlig. Jag ÄLSKAR Yang men jag behöver Yin mer än jag tror. Men Yin finns i Yang och Yang finns i Yin. De vibrerar ihop och berikar varandra. Det är bra!
Yinyoga är precis som annan yoga – men helt och hållet tvärtom. Denna yogastil är gentligen inte någon yoga utan mera en slags qi-gong. Yinyogan fokuserar nämligen på yindelarna i kroppen så som skelett, bindväv, ligament och inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyoga dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare. Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska och yogastilar. Den lämpar sig även bra för dig som inte kan eller orkar träna något annat. Yin är beroendeframkallande!

Ses på mattan
Anna

Inga kommentarer: