Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


lördag 9 augusti 2014

Backintervaller

Intervaller är faktiskt något jag längtar efter dessa dagar... Känns galet konstigt att skriva eftersom jag tidigare skrivit att jag hatar intervaller. Men alla kan vi ändra uppfattning, inte sant?!
Idag var en glödhet dag och vi hade en full "att göra lista" hemma i trädgården jag och älsklingen men vi hade även gett tid och utrymme till våra backintervaller. Sagt och gjort cyklar vi de 4 km till backen vid Öresundsbron... Den brantaste och även den enda runt Limhamn som kan kallas backe. Att cykla både till och från ett intervallpass kan jag starkt rekommendera eftersom jag inte är i behov av att samla kilometer utan vill satsa all energi till dessa kvalitéspass.

Efter första intervallen känner jag redan mjölksyra, men aldrig aldrig aldrig skulle jag ge upp. För att hålla koll på hur många intervaller jag springer flyttar jag stenar. För jag är snurrig i huvudet och kan aldrig ha koll annars.

Intervallen består utav 10 * 75 sec brant back och jogg ner. Absolut inget stopp eller övrig vila.

Så fyra bra tips!
1. Cykla som uppvärmning och nedvarvning när du vill lägga all fokus på ett riktigt bra kvalitetspass och backen ligger en bra bit bort.
2. Låt stenarna räkna så du kan fokusera 100 % på att ge allt utan att tveka om hur många backar du har kvar.
3. Stå aldrig still. Du ökar din förbränning och kvalitén på passet om du joggar mellan varje intervall.
4. Ha kul och beröm dig själv efter varje backe!

Med värme
Anna

Inga kommentarer: