Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


onsdag 20 augusti 2014

Fjällmarathon2015?!

Ååå vad det kliar i fingrarna och vad hjärtat bultar hårt när jag nu återigen sitter och läser om nästa års Fjällmarathon. Vilket äventyr! Vilken dröm! Vilken utmaning! Jag vill! Hmmm måste nog ta ett snack med syrran om hon hänger på...

Syrran och jag har ju vandrat i fjällen sedan barnsben så nog gorde detta funka...? Eller är det för tufft? Hur bra tränad skall man vara? Här i Skåne finns ju inte många fjäll att träna i så förberedelserna får bli utan fjäll.. utan bokskogen får det bli. Tips någon?

Med spring i benen
Anna

2 kommentarer:

Anna (orka mera) sa...

Med fjällmaraton i färskt minne ska jag försöka samla mina bästa tips...
Nu vet jag att de drar om banan till nästa år, så det kanske ser annorlunda ut, men i år upplevde jag inte att man behövde vara speciellt backstark. Dels behövde vi gå en hel del för att det helt enkelt var för mycket folk, dvs gott om tid till återhämtning. Själva bergen var så otroligt branta att de inte gick att springa i ändå. Underlaget dessutom knöligt så det blev mer en form av "hanka sig fram" än regelrätt löpning. Förutsatt att du inte satsar på att VINNA tror jag inte du behöver någon särskild träning mer än den du gör. Du är ju i grym form, klart du kan vara med! Det man kan tjäna på att träna är mer terräng och löpning i nerförsbacke (och knöligt underlag). För att kunna hålla farten uppe i de flacka partierna och nerförslöpningarna. Där finns tid att spara.

Unknown sa...

Åh jag vill också springa fjällmarathon nån gång, det hade varit fantastiskt! Men det ligger en hel del löpträning framför mig tills det skulle kunna bli aktuellt :)