Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


onsdag 25 september 2013

En stilla tanke

Nästan allt jag gör, gör jag med ett syfte. Jag har ett resultat i tankarna. Jag gör A för att komma till B. När jag mediterar, försöker jag släppa taget om alla förhoppningar, rädslor, planer, och utgångar och återvänder helt enkelt till här och nu. Men det är svårt.
Det innebär att om jag nu mediterar för att åstadkomma något - om så bara här och nu, så mediterar jag ju faktiskt inte längre. Detta eftersom jag är förlorade i tanken på här och nu.
Kan du meditera utan tanken på vinning?

En person som kan detta har inte någon längtan eller något begär i hjärtat, ingen förväntan, rädsla eller hopp inför vad som ska komma. Personen bär bara på en fullständig närvaro.

Tålamod
Anna

Inga kommentarer: