Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


onsdag 27 maj 2009

Zonterpi

Du vet väl om att du med lätt tryck med din tumme på fötterna eller händerna kan behandla olika störningar i kroppen? Trycket skall vara fast men inte hårt. Det som är intressant är att ju högre grad av ömhet, ju större obalans har du i motsvarande kroppsdel...

Några exempel
Reflexområden för huvud och nacke finns inom tårnas områden.
Reflexområden för ryggraden finns på insidan av båda fötterna.
Reflexområden för bröstet finns på främre hålfoten på båda fötterna.
Reflexområden för bäckenet finns på hälens trampdynor och på fötternas sidor nära fotknölarna.
mm mm

Igår beslöt jag mig för lite zonterapi för huvudet och hjärnan. Började således med stortåns undersida som styr huvudet och hjärnan samt reflexen till hypofysen (hypofysen är liten som en ärta men kroppens viktigast hormonbildande körtel, och hormonerna vill man ju ha i balans...eller hur...?) Detta var helt ok.
Därefter fortsatte jag till stortåns översida och här finns ansiktsreflexen. Skönt! Slutligen ville jag ge min stortå en omgång precis alldeles bakom stortånageln för där finns reflexen till huvudets övre del... och då kan man avhjälpa håravfall... jag sörjer nämligen varje hårstrå som följer med borsten på morgonen.
Däremot upptäckte jag att det var väldigt obehagligt att ge tryck mellan tårna och här hittar man bihållornas reflex... Vad nu det skall betyda för jag är inte förkyld!

För att summera det hela så tycker jag själv att en av de stora vinsterna med zonterapi är avslappningen. Tanken om att zonterapi dessutom är holistisk - vilket innebär att den behandlar kroppen som en helhet är något som jag gillar. Symtom som uppstår i kroppen pga stress kan lindras och behandlingens balanserande inverkan förbättrar hälsan totalt genom att angripa grundorsaken inte bara symtomen.

Testa du med!

Med värme
Anna

Inga kommentarer: