Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


fredag 8 maj 2009

Mat handlar om att njuta

Att äta gott, nyttigt och medvetet gör att jag får balans i både mage och själ. Jag vet att maten påverkar min hälsa och ger mig möjligheter till att hålla mig frisk.
Jag vill därför att min tallrik skall vara fylld av färgrik, varierad, härligt inspirerande mat för både vardag och fest.
Mat handlar om att njuta, äta gott, äta nyttigt, äta medvetet och på ett sätt som är långsiktigt hållbart för mig, min kropp och miljön.
För att hitta balansen här finns det små knep. Jag försöker följa årstidernas växlingar vad gäller frukt och grönt. Jag letar efter basvaror som tillhör säsongen och gärna närodlat. Jag försöker att äta mer vegetariskt. (under 12 år av mitt liv var jag vegetarian)
Därefter försöker jag äta med närvaro i nuet och långsammare. Gör du samma sak så kommer din mage att tacka dig. När min mage är harmonisk kan jag verka i yttervärlden med den kraft, värme och kärlek jag önskar.

Hur och varför äter du som du gör?

Med värme
Anna

Inga kommentarer: