Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


söndag 13 december 2009

Löpteknik

Hahaha ja vad gör man inte för att få till några stegs löpning? En menisk som spökar... jag blir galen. Så då får man helt enkelt hitta på något annat som att studera löptekniken fram och tillbaka på gatan medans barnen leker i parken. Hmm mina nya grannar måst nog tro att jag är galen, vilket jag visserligen kan hålla med om:-) Dagens uppgift var alltså att studera min egen löpteknik. Pappas ord ekade i mitt huvud:
1. Håll huvudet högt - titta upp, ej i backen så att du håller en rak linje genom kroppen.
2. Lösa och avslappnade axlar. Gunga ej upp och ner med axlarna som om du pratar med någon och säger "jag vet ej" och drar upp axlarna till öronen och sänker dem igen...
3. 90 grader i armbågen och klia dig själv på magen medan du springer.
4. Lätt knutna händer så att fingertopparna nuddar handflatan.
5. Landa ej med foten framför kroppen. Optimalt är att landa med foten rakt under kroppen så att du landar på mellanfoten.
Lätt som en plätt eller hur?
Vissa har det andra inte, men alla kan om de vill förbättra sin teknik försöka tänka på detta. Någon som har det är min son. Han har redan nu vid 3 års ålder en grym löpteknik!!! Han behöver inte tänka alls - lyllos Egon.

Med värme
Anna

Inga kommentarer: