Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


torsdag 9 augusti 2012

Dax för detox?!

Dax för Detox, nu efter helgen kör jag igån i lagom dos i 5 dagar. I helgen skall jag nämligen på bröllop och på måndag börjar jag jobba, så det passar att börja på måndag. Eller hur? Semestern är slut och vad kan då passa bättre än att detoxa lite. Tror det kan ge en kickstart in i hösten. Är du på?
Här är ett enkelt detoxprogram med supernyttiga råvaror som jag hittat och gillar. Och det är dessutom lätt att följa, jag känner igen och gör redan ca 75 % av detta redan nu. Jag lägger ut förslag under nästa vecka på råvaror och ev recept...
Jag tänker göra så gott jag kan med kaffet. Klarar jag mig inte utan kaffe är ett par koppar om dagen inte hela världen om jag nu följer detoxprogrammet i övrigt.
Detox: Så ska du äta:
 Uteslut alkohol, rökning och kaffe
 Dra ner på saltet
 Undvik halv och helfabrikat
 Ta bort socker, vitt mjöl och alla typer av sötsaker, kakor, glass, även söta lightprodukter.
 Ät massor med frukt och grönsaker, gärna ekologiska.
 Välj fiberrika kolhydratkällor med lågt GI
 Ät gärna vegetariskt men glöm inte bort proteinet i form av exempelvis bönor
 Drick mycket vatten, gärna med pressad citron
 Drick örtte och grönt te i stället för kaffe
Exempel på en detoxdag:
Börja dagenDrick ett stort glas kokt, varmt vatten + pressad citron och riven färsk ingefära. Morgonpromenad eller yoga
FrukostEn shot på blötlagda linfrö eller phsylliumfröskal i rikligt med vatten. Blötlägg en msk i ett glas vatten över natten. Ät en fruktsallad, hirsgröt, bovetegröt eller en sojayoghurtsmoothie.
Mellis
Torkad frukt, mandlar, grönt te, en dl spirulinajuice
Lunch
Ångkokta grönsaker med avokadodip, en grönsakssoppa eller sallad med fetaost, bönor och grönsaker.
MellisBanan eller annan frukt och morots eller rödbetsjuice. Mandlar eller valnötter.
MiddagHet tomatbaserad böngryta med quinoa, vitkålssoppa eller ångkokt broccoli med fetasås.
KvällHalv avokado, coctailtomater, grapefrukt, grönsaksstavar med hummus. Te: pepparmynta, ingefära eller utrensande detoxte.
Innan jag lägger dig Meditera eller ta en kvällspromenad eller ett varmt bad. Avsluta med ingefärste.

Detoxaktiviteter under en dag
Helkroppsmassage - JA!
Bastubad - lovely om man nu hade en
Kroppspeeling - ett måste
Meditation - absolut!
Stavgång - ok men har inga stavar men en vanlig gång.
Simning - lite kallt i vattnet
Yoga - såklart!
(Löpning) la jag till själv.

Se till att sova minst 8 timmar per natt - lätt!

Så vad säger du? Är du på? Så startar vi hösten med hög energi!
Nu kör vi hösten 2012
Anna

Inga kommentarer: