Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


tisdag 9 februari 2010

Jag visste det!!!

Jag gjorde för något år sedan en dosha bestämelse av en indisk ayurvedisk professor. Detta gav mig nya vinklar och perspektiv på min tillvaro. Enligt ayurvedan består människan av olika doshor, energitillstånd. Vanligt är att man präglas av vata, pitta eller kapha (luften/rymden, elden/vattnet och vattnet/jorden).
Jag har skrivit det tidigare och jag är en pitta/vata.
Hela den här teorin handlar om att hitta doshornas balans. Det handlar om hur vi lever, äter, sover, verkar i arbetet och i mänskliga relationer. Helt enkelt vad vi gör och om att skapa rätt fokus på det som är viktigt i tillvaron.
Jag har senaste dagarna börjat läsa och fördjupa mig i detta igen och när det gäller mat så finns det vissa rekomendationer och det är här som vissa saker gått upp för mig de senaste dagarna för viss mat blir jag stressad av så är det bara. När jkag läste det kapitlet om vad som är bra för mig och mindre bra så drog jag på smil groparna...
Och det jag skall minska på är bla lök, pepperoni, rädisor, vitlök, grapefrukt, rött kött och starka kryddor. Jag mår däremot toppen av att äta glass, äggvita, potatis, svamp, söta apelsiner , avokado, druvor, fikon, katrinplommon, kokosnöt, körsbär, melon, päron, russin, äpple, kyckling, räkor, tofu, linser söta kryddor som dill, kanel, mynta, saffran, vanilj och kryddnejlika.
Och ni som känner mig väl känner väl igen min inköpslista... hihihi!
Jag visste det!

Med värme
Anna

Inga kommentarer: