Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


måndag 22 februari 2010

Skrivbordsstress

Jag har en underbar vän som har ett underbart fint kontor där hon spenderar alldeles för mycket tid till administrativt arbete. Detta gör att hennes dagar blir alldeles för stillasittande, med långa dagar vid skrivbordet. Blä! Den situationen vet jag många känner igen sig i och i och med det dra på sig både mentala och fysiksa spänningar. Vad göra?
1. Små pauser
Jag upplever även att jag de dagar jag har extra mycket att göra administrativt inte märker de första tecknen på fysisk spänning. Jag har därför turen att jag måste ta små pauser så som att gå bort till fika rummet, receptionen - och just dessa små pauser förhindrar min stelhet - ja så där otäckt stel som när man känner sig fångad i sin egen kropp - dont like! Dessutom tränar jag mer än gärna på lunchen för att bryta upp dagen.
2. Jag vill även rekommendera regelbunden ögonträniong.
För värkande ansträngda ögon är ofta ett symtom på stress. De får ögonen att kännas torra.
Sitt på en stol med stöd för armbågarna. Gnugga handflatorna mot varandra så att de blir varma. Blunda. Kupa händerna och lägg händerna över ögonen. Släpp inte in något ljus och vidrör ej dina ögon. Håll gärna kvar 5-7 minuter. Låt ögonen slappna av i värmen och mörkret. Andas!

Med värme (för den kommer, våren är bara lite sen...)
Anna

Inga kommentarer: