Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


onsdag 7 mars 2012

Dagen D

03.15!!! Japp 03.15 mitt i natten ringer klockan. Upp? Kroppen strejkar, men vi måste få i oss mat.




Ekologisk havregrynsgröt, syrrans egna lingonsylt, frön, proviva mango, ett ägg och KAFFE.



Alla kläder ligger snyggt och prydligt och vi är på g.




Därefter 2 timmars bussfärd till Sälen. Den kunde vi varit utan. Syrran mådde pyton och jag bad till Gud att hon inte skulle kräkas... för gröten måste hon ha kvar i kroppen för att orka.
Ca 06.45 steg vi av bussen. -14 grader... brrrr vad kallt. Tur att vi hade våra stora dunjackor för nu handlar det om att behålla värmen i 1 timme och 15 minuter innan starten går. Tufft mentalt för jag är inte bra på att frysa.




Starten går! Vi skriker och tjoar och känner adrenalinet rusa. Därefter tar det tvärstopp i backen! Andas in andas ut... Första 1.4 km går på dryga 45 min. Zzzz




Men väl uppe på kalhygget så rullar vi igång. Solen tittar fram och det är gudomligt vackert.




12 k Smågen. Dricker 2 glas, ett vatten och en sportdryck.
24 k Mångsbodarna. Dricker blåbärssoppa. Konstaterar att våra skidor är kanon. Hungrig!
Nu blir det jobbigt upp till Risberg, 35 k. Syrran vill att vi drar ner på tempot för hon är trött i benen. Jag känner mig stark, galet stark. Peppar på och vi når Risberg på bra tid. Dricker blåbärssoppa, vatten och buljong, för att undvika kramp i benen. Samt äter två bullar. Ff hungrig...
48 k Evertsberg. Hit gick det fort. Galet fort. 1 mil på 34 min. Våra älsklingar står och hejar och vi får nya krafter. Äter bullar och dricker massor av blåbärssoppa och buljong. Ff hungrig? Japp!
Nu utför! Det går fort och många faller illa. Vi får saxa oss fram och göra många spårbyten för att inte dras med i några fall. Livrädda att bryta stavar och skidor. Men vi klarar oss.
Oxberg 62 k. Kaffe!!! Syrran är ff trött, men har tjockt pannben. Jag blir påkörd och faller illa.., ajajaj ont i vänster arm.
Jaaaaa Hökberg 71 k. Vi är hemma!!! Nu återstår "bara" 19 k stakning. Jag tar två voltaren till blåbärssoppan-mums!
Syrran har vaknat till och fullkomligt matar sönder spåret och köttar oss fram. Nu är det hon som drar.
Eldris 81 k och det är ynka 9 k kvar och det gör vi på en pisskvart, skriker vi till varandra. Tokmatar, peppar varandra och skäller på dem som bromsar upp vår fart.
Ser kyrktornet och vi tjuter av glädje, svänger in på upploppet där våra kransmasar står och hänger kransar runt våra halsar. Bästa bästa service teamet.
Vi tar varandra i händerna, stakar sista metrarna och går i mål hand i hand ... Tårar, kärlek, lycka, total utmattning, glädje! Vi gjorde det och vi gjorde det tillsammans! 7.46.04 från sista startled. Stolta!




Jag har världens Bästa syrra. Bara så ni vet!

Ps vi är redan anmälda till Vasaloppet 2013. Men då bor vi i Sälen och då står vi i ett startled längre fram.
Nu skall skidorna rengöras och glidas in för sommaren.

Med Vasalopps värme
Anna

2 kommentarer:

Linn sa...

Åååhh, ÄLSKA sport och prestation, var tvungen att böla lite när jag läste om målgången! :) STORT GRATTIS igen!!!

Stillaeftertanke sa...

Ååååh jo jag gråter ff om jag bara tänker på loppet och min fina syster.
Kram till dig Linn