Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


fredag 16 mars 2012

Stevia?

Stevia-nytt sötningsmedel? EU har godkänt användandet av Stevia som sötningsmedel i livsmedel och nu poppar det upp överallt. Bl.a. i Vitamin Well Stevia Control. Jag testade 1 klunk...



Stevia lagras inte i kroppen som de kemiskt framställda sötningsmedlen gör och är heller inte cancer framkallande, iallafall inte enligt studier hittills. Låter ju bra.
Stevia skall även ha en blodtryckssänkande och bakteriehämmande effekt. Låter ju för bra för att vara sant?
Men för mig blir det inte bättre för det. Jag tycker att drycken smakar riktigt riktigt dåligt redan efter första klunken och jag har heller aldrig trott på eller gillat sötningsmedel vilket det än är. Vill jag söta min mat så använder jag socker. Punkt slut på den diskussionen. Men det är ju eg en annan diskussion.

Med värme
Anna

2 kommentarer:

Kanel & Cayenne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Erik och Nellie sa...

Ja usch vad otrevligt det smakade. Kemiskt så det förslår! Jag brukar använda honung eller agavesirap som sötningsmedel, det är gott. :) Kram