Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


tisdag 31 mars 2009

Vi behöver kriser

Jag strävar efter att vara i balans och försöker att inte bli förtvivlad om jag då och då befinner mig i extrema situationer av obalans. Lättare sagt än gjort hmm...:-) Men det är av de situationerna som jag vuxit och utvecklats som mest när jag efter en kris ser tillbaka och reflekterar över vad som egentligen hände....

Jag är enligt Ayurveda en Pita Vata.
Jag vet att min Vata kan vara riktigt förvirrad, ängslig och sömnlös, men det är då jag förstår vikten av att leva ett strukturerat och ombonat liv som jag vet att jag behöver.
Eller när min Pita är bränd i båda ändar och jag lider av kraft- och modlöshet vet jag att jag gått för långt och det är då jag förstår att måttlighet kan göra mitt liv njutbart och meningsfullt igen.
Min Vata vill ha glädje, rörelse och omväxling. Men får jag alltid som jag vill står jag knappt ut med mig själv...
Min Pita vill ha tävling, utmaning och vinna allt - men får jag detta i oändlighet förvandlas jag till en mycket elakare och olyckligare upplaga av mig själv... sååå... min strävan är att öka min förståelse och därigenom uppnå balans. Jag tror det är då jag kan värdera balans mycket högre än om jag aldrig hade slirat på vägen.
Vad tror du?

Med värme
Anna

Inga kommentarer: