Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


måndag 8 mars 2010

Vad, varför, när?

Mat, näring? Bränsle? Vi har alla olika vanor och förhållningssätt till mat. Men alltför ofta stoppar vi i oss för att orka, vi lägger mindre vikt vid vad vi äter, varför och när.

Vänner som frågar mig om rekomendationer om mat säger att tiden, orken, lusten och oviljan tillslut tar överhand och man struntar då i allt! De stoppar då i sig det som finns närmast liksom... Gha!!!???

Jag har själv ställt mig frågan - vad, varför och när?
Mitt svar är ENKELT!
VAD? Jag har aldrig följt någon diet utan äter en varierad kost. Gärna ekologisk eller från min egen trädgård. Många härliga färska kryddor och vacka färger, för vi äter även med ögat. Jag äter gänra utomhus så många mål om året som möjligt. Tycker liksom att det är härligare att äta ute i trädgården, på badstranden, i pulkabacken eller på bryggan. Jag äter mindre kolhydrater, socker och salt och undviker allt som heter snabbmat! Jag har så svårt att förstå de som lägger ner oändligt mycket tid, kraft, pengar och energi på olika dietar. För mig är maten något som skall vara självklart och fantastiskt härligt på alla plan...
VARFÖR? För mig tillhör mat och dryck livets goda ting. Att samlas kring middagsbordet ger tid för samvaro med nära och kära.
NÄR? Jag äter regelbundet.


Ett tips för er som känner matstress är att försöka skilja mellan hunger och sug. Socker + fett = belöning!? Kroppen minns när du frossar. Glädjen gör att vi därför faller dit igen... Så börja motionera i vardagen istället. Suget minskar och behovet "riktig mat" ökar.


Mata heller inte dina känslor med mat. OBS! Det tar ca 8-10 veckor att skapa en ny vana, så var tålmodig. Och kom ihåg att gör inte livet så komplicerat det skall vara skönt, njutbart och underbart att leva!


Med värme
Anna

Inga kommentarer: