Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


måndag 30 januari 2012

LCHF

Köpte boken i rent allmänbildnings syfte och för att hänga med om vad alla pratar om, men slog igen den snabbt när frukt och bär dissas hårt för att de innehåller för mycket socker. Det blir för jobbigt, för komplicerat och för mycket för mig.
Dock anser jag att man bör undvika alla möjliga tillsatser av socker, men inte frukt.
 Näpp där går min gräns.



Och att Katrin gick ner 35 kilo är en försäljningsgrej... Hahaha jag gick ner 21 kilo efter Egon med träning och vanlig kost. Tror dock att syrran var upp runt 30 kilo och snurrade och nu har hon samma jeans strl som  mig och gör Klassikern - HEJA Mia!!! 
Men Katrin gillar LCHF och jag är glad för hennes skull.

Jag håller dock med Katrin om att alla kan gå ner om de nu vill det. 
Det mesta sitter mellan öronen.

Vad tror du om LCHF?

Med värme
Anna

3 kommentarer:

Julia S. sa...

Interessant men inge vidare... känns som att proppa sig full med fett och proteiner och skita i alla vitaminer, antioxidanter och gott som finns i frukt och grönsaker är lite snett... men vad vet jag.

Anna (Orka mera) sa...

Funkar för vissa som är överkänsliga för kolhydrater på ett eller annat vis. För egen del skulle jag aldrig föredra bacon före jordgubbe, finns inte i min värld. Jag är så där tråkig och äter "med sunt förnuft".... Funkar alldeles utmärkt :)

Ylwa Eklund Falk sa...

Jag har svårt för LCHF ur många perspektiv. För det första så finns det väldigt lite studier kring långtidseffekterna av att äta lågkolhydratkost, men allt salt och protein sätter en enorm press på njurarna, vilket jag tycker känns läskigt. Nummer två kan man säga vad man vill om att vara överkänslig mot kolhydrater men det är det enda bränsle hjärnan kan tillgodogöra sig och bara den kräver runt 100 gram kolhydrater om dagen. Och sist men inte minst har min kloka mor som dessutom är dietist ett argument som ensamt räcker för mig: LCHF är en enormt resurskrävande och miljöpåfrestande kosthållning och det känns som ett hån mot 3 världens länder som är beroende av kolhydratkällor för att överleva. Jordens resurser skulle inte räcka till om alla bestämde sig för att leva på Atkins-vis. Jag äter gärna kött men skulle inte med gott samvete kunna göra det i de mängderna och veta vilka konsekvenser det får för mindre lyckligt lottade människor än mig. Har jag lyxen att kunna välja har jag också ett ansvar att välja rätt...