Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


tisdag 3 januari 2012

Schlatters sjukdom

Nä fyyy bubblan säger jag! Nu blir jag lite arg!
Min schlatter sjukdom har vaknat till liv igen och mitt högra knä eller rättare sagt knölen under knät är svullet och lite irriterat.

Shlatters sjukdom kom till mitt liv under mina unga år när jag växte snabbt och tränade massor. Jag kommer ihåg att jag i perioder hade så ont i knäna att pappa fick stå och dra i mina ben för att trycket skulle lätta. Själv låg jag i soffan och försökte hålla mig fast... dragkamp...

Sjukdommen beror på lårmuskelns senfäste, som sitter på en knöl några centimeter under knäskålen blivit inflammerad. Knölen svullnar och gör ont. Typiskt är att när själva inflammationen lagt sig och smärtan försvunnit kan den förstorade knölen som bildats finnas kvar... och det är inte kul. Det gjorde mina knölar på både vänster och höger knä i mina unga år. Jag tycker sedan dess att jag har väldigt fula knän, och nu har det alltså börjat om. Har kört lite hårt NTC här i Thailand.
Nu är min högra knöl jätte stor och ömmar. Frågan är om svullnaden denna gång går ner eller om jag kommer att ha en STOR knöl resten av mitt liv?

Med värme
Anna

Inga kommentarer: