Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


måndag 25 oktober 2010

Sömn

Mys, jag bara älskar att få gå och lägga mig i min underbara säng under mitt härliga duntäcke. Men i vissa perioder sover jag liksom många andra alldeles för lite. Det blir en ovana. Detta vet vi är dåligt för vår hälsa. Och då kan man ju undra varför man gör det??? Eller hur?
Att ställa sig frågan över varför man mår så dåligt när man har det så bra kan vara på sin plats lite då och då, tycker du inte det?
Jag är en PittaVata (enligt Ayurveda) och vet att jag behöver minst 7 timmars sömn för att må optimalt och det betyder att jag bör somna senast 23.30 eftersom jag går upp 06.30 varje morgon. Detta gör att jag bör börja med mina natt förberedelser ca 22.30 för att slutligen sluta mina bruna och somna in ca 23.30. Ja ni vet tvätta ansiktet, smörja in mig med diverse goddoftande krämer, fixa, dona, borsta tänderna, peta mellan tänderna, gurgla, borsta håret, fixa naglarna, plocka ögonbrynen mm mm ... läsa, be en bön... zzz.
När jag slarvar med sömnen så märker jag det direkt! Jag blir mer frustrerad och pressar mig mycket hårdare i vilken situation det än må vara (typiskt Pitta). Tålamodet sjunker och jag blir lite lätt ledsen och nedstämd nästan lite ångest (Typiskt Vata). Jag vet att enda boten är att faktiskt sova. Samt få en bra kvalitet på den sömn man får dvs en bra sängen, skönt mysigt täcke och den perfekta kudden för just mig. Hihihi och lagom temperatur i sovrummet, jag vill sova SVALT gärna 19 grader i sovrummet.

Så mina vänner NU är det höst och NU skall jag ta detta på allvar för att orka igenom denna tuffa årstid.

Med värme
Anna

Inga kommentarer: